41E7WZJNK7L._SY344_BO1,204,203,200_.jpg

Howard Barker (f. 1946, engelsk dramatiker) og hans stykker var en flittig gæst her i Danmark i 90’erne. Han gæstespillende med sit eget kompagni The Wrestling School flere gange og der var mange danske iscenesættelser af hans stykker, bla. medvirkede Asterions Hus kunstneriske leder Peter Kirk i en opsætning af Europæerne med Bruthalias teatret, Mammut teatret opsatte også hans ”Slottet” med stor succes og han skrev ”Animasls in Paradis” til Det Kgl. Teater i 2000 – men de sidste 15 år har det været sparsomt med Barker opsætninger.

 

Skuespillere elsker ham på grund af det ordrige råderum, de har, når de boltrer sig i den karakteristiske barkerske blanding af høj sproglig stil og vulgær slang. Han kalder selv sit teater for katastrofisk, da stykkerne gerne bevæger sig på kanten af revolutionære omvæltninger og krige hentet fra historiens dystre billedbog. Her er stykket ”Europæerne” fra 1987 eksemplarisk – det er råt i sin skildring af hvad krig gør ved mennesker.

 

Howard Barker er ikke interesseret i at underholde, og hans katastrofiske teater fordrer ingen sympati med karakterernes liv, motivationer og valg, men deres indre liv bibringer ikke desto mindre publikum indsigt, empati og livskraft. Barker udfordrer således publikum, med værker fulde af åbne kommentarer, kompleksitet, nådesløshed og allestedsnærværende humor.

barkerhoward0

Barkers personlige kompleksitet som englænder med paradoksal forkærlighed for europæisk modus vivendi, antænder her hans humoristiske empati for det pressede menneskes motivationer, valg, forviklinger og identitetssøgen, når individets lemlæstelse, sorg, kød, kynisme, befrielse, begær og ynde, blomstrer i asken af murbrokkerne fra osmannernes uddrivelse af Europa, – og fra Teatersalens fjerde væg.

 

Barker skrev selv i forbindelse med premiere på Europæerne i 1987: Det er aldrig for sent at undgå Europas kollaps. Stykket er da også en intellektuel kommentar til verden som vi kender den, der er på vej mod en form for opløsning – eller splittelse. Hertil en følelsesmæssig kommentar til et Europa under forandring.

 

Howard Barker: Europa er et kaotisk kontinent, og det er netop derfor, det er så vidunderligt, usædvanligt og også så grusomt et sted at befinde sig.Det 20. århundrede har virkelig været et slemt århundrede, men det har også været vidunderligt. Den tvetydighed eksisterer, og disse modsætninger er formodentlig forbundne. Udbruddet af krigen i Jugoslavien kom slet ikke som en overraskelse for mig. Hvis man ved lidt om Europa, finder man ud af, at dets historie er så snoet. Dén krig fører dig tilbage til den tyrkiske besættelse i det 17.århundrede, men folk har en meget kort hukommelse i Europa i dag.

 

For Peter Kirk og resten af Asterions Hus har Howard Barker været en af de vigtigste inspirationskilder til skabelsen af vores teatret – Asterions Hus er lærlinge af Barker og hans frodige, katastrofiske, groteske, humoristiske univers og hans patosfyldte paradokser. Hans eget teater, The Wrestling School, blev dannet af britiske skuespillere i 1988 – se nærmere her www.thewrestlingschool.co.uk

 

Der er meget mere guf om Barker og ”Europæerne” på Asterionshus.dk